Inzicht

De kans dat mens en organisatie in transities stagneren is normaal. Alles wat leeft komt uit dezelfde bron van schepping en heeft een bestemming. Als je vervreemdt van die bron stagneer je. Dat geldt voor de werknemer, het team, de organisatie en de strategie. We zien dat ook op grotere schaal in de wereld als er geen duurzame ontwikkeling meer is in ons milieu, in onze verdeling van de welvaart, in onze regeringen. 

Jaarlijks ervaart 16% van de beroepsbevolking in Nederland burn-out klachten en symptomen. De huidige werkzame beroepsbevolking bestaat uit ca. 8,3 miljoen mensen, dit betekent dat circa 1,4 miljoen mensen te maken hebben met burn-out gerelateerde klachten. Vooral onder vrouwelijke managers en young professionals neemt het aantal medewerkers dat burn-out klachten ervaart toe. In het onderwijs is het percentage werknemers met burn-out klachten het hoogst. Maar liefst 1 op de 6 medewerkers is burn-out of heeft te maken met burn out klachten. Dit is onder andere toe te schrijven aan de hoge mate van emotionele betrokkenheid dat het werk verlangt en de stress die het werk met zich meebrengt. In de landbouw komen burn-out klachten het minste voor, namelijk bij slechts 1 op de 10 werknemers. Tijdelijke, oproep- en invalkrachten hebben minder vaak burn-outklachten (16%) dan vaste arbeidskrachten (17%). Bij uitzendkrachten is dat nog anders: zij rapporteren vaker burn-outklachten (21%) dan vaste krachten.

Slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken.

Actief niet betrokken werknemers zijn niet alleen niet blij met hun werk c.q. hun werkgever, zij zijn ook nog eens druk bezig hun ontevredenheid aan iedereen te laten merken. Iedere dag ondermijnen zij daarmee het werk van hun collegae en hun organisatie; funest dus, zo’n actief niet betrokken werknemer. Betrokken medewerkers daarentegen voelen zich emotioneel betrokken, zijn trots & voelen zich gecommitteerd aan hun werk, hun collega’s en hun organisatie. (* Onderzoek door Gallup “State of the Global Workplace”)

Fit for he Future

Door de onderstroom van de stagnatie goed af te lezen lossen we de blokkades op, hervinden ons doel en ontsluiten duurzame groei. De ziel en kernkracht van de organisatie wordt ontsloten. 

Hoe wordt je Fit for the future? Om te beginnen is er voortdurende aanpassing nodig om zich herhalende reorganisaties voor te blijven. Echter het veranderingsproces zelf is anders dan voorheen. In plaats van blauwdrukken moeten we de mensen meenemen. De Fit for the Future Index maakt in één beeld een doorlichting van het bedrijf zichtbaar. Wat gaat goed, wat zijn de risicogebieden? Zowel op organisatieniveau als op individueel niveau. 
Na langdurig onderzoek en veelvuldige praktijktoepassing hebben we een eenvoudige, makkelijk afneembare test ontwikkeld die het verandervermogen en de ontwikkelbaarheid van de medewerker meet. Deze momentopname levert de basis voor gerichte handvatten voor ontwikkeling en coaching. Eventueel kunnen er aanvullende testen worden gedaan op het gebied van competenties en drijfveren. Dit voorkomt de ‘one-size-fits-all’ aanpak die we vaak zien. Het geeft maatwerk en focus. Met vaak kleine, gerichte interventies komt er verbetering door on-the-job learning. Het is niet anders dan bij een voetbalteam. We leren op het veld. Door voortdurend te oefenen en te doen worden we kampioen.

Future Enterprise

Een bedrijf van de toekomst:

  • Is gemotiveerd door een sterke missie en heeft een duidelijke visie op People, Planet en Profit en daardoor zowel medewerkers als klanten aantrekt.
  • is mens ontwikkel gedreven, dient niet alleen de eigen ontwikkeling maar ook die van de omliggende ecosystemen, fysiek en sociaal. 
  • is zelf onderdeel van een ecosysteem en werkt in een netwerk van elkaar dienende en voedende relaties.
  • is een open systeem dat leert van de omgeving (first order) en leert van zichzelf (second order) en zich daarop wendbaar (agile) aanpast.
  • is door de waardering van de complexiteit van de omliggende wereld alleen duurzaam als het tot op zekere hoogte zelfsturend is.
  • is duurzaam als het zijn deelnemers en afnemers inspireert. De voeding komt uit de gezamenlijke bron die onuitputtelijk is.
  • Is in hoge mate gedigitaliseerd en respecteert de privacy van haar klanten.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *