Van stagnatie naar innovatie

Groei – persoonlijke groei, het groeien van een bedrijf of organisatie – volgt altijd op het verkrijgen van een nieuw inzicht. Ineens zie je het, en kun je boven jezelf uitstijgen. Inzicht is iets wezenlijk anders dan kennis. Kennis kan eenvoudig worden overgedragen, inzicht niet. Inzicht moet je verwerven. 

De meeste consultancybureaus bieden hun klanten vooral kennis. Ze onderzoeken het bedrijf en het onderhavige probleem, maken een analyse en schrijven een adviesrapport waarin ze adviseren wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen. Als klant weet je dan wat je moet doen, maar je hebt niet of nauwelijks inzicht verworven in de patronen die tot het probleem hebben geleid. Inzicht kun je dus niet inkopen, dat moet je zelf ontwikkelen. Inzicht verwerven is een kwestie van bewust worden. Het ‘weten’ was er eigenlijk altijd al, maar je had er geen toegang toe. Op het moment dat het nieuwe inzicht je ‘invalt’ is het alsof er plotseling een deur opengaat en er zich een nieuw panorama ontvouwt, met nieuwe mogelijkheden, kansen en vaardigheden die je kunt gaan ontwikkelen. Zodat je een betere versie van jezelf kunt worden. Echt Inzicht raakt ook je gevoel. En daarmee je waarden, een diepere laag en dat geeft fundamentelere inzichten en daarmee duurzame verandering.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *